Tot voor kort noemde men de beoogde tunnel onder de Haarlemmer Hout door nog de Mariatunnel.
Nu de plannen om de Westelijke Randweg ondergronds door te trekken opnieuw uit de kast gehaald
zijn, is deze opeens omgedoopt in Kennemertunnel. De Mariatunnel kende al meerdere varianten:
Ondergronds gaan bij de Coornhert Scholengemeenschap of ondergronds gaan vanaf de Wagenweg,
dus daar waar nu de Koninklijke HFC voetbalt.
Het nu meegeleverde plaatje laat alweer zien dat een eventuele Kennemertunnel pas aan het eind van
de Spanjaardslaan (ter hoogte van Dreef/Fonteinlaan) de grond in zou verdwijnen. Dit lijkt ook meteen
een minder kostbare oplossing (kortere tunnel) en ook minder belastend voor bewoners van onze wijk.
Kennemertunnelvisie
31 maart 2017 2 Reacties
Opvallend is dat in het rapport over de verschillende varianten de nieuwe situatie aan de Westkant nauwelijks aandacht krijgt. Na enige bestudering van de dokumentatie lijkt mij de korte variant die omhoogkomt bij het oostelijke verlengde van de Spanjaardslaan een onzinnig alternatief omdat de aansluiting met de Westelijke Randweg nog immer via Spanjaardslaan en Wagenweg verloopt, een notoire bottleneck waar veel te hard wordt gereden a raison van veel herrie en povere luchtkwaliten. Blijft over de lange variant. Nergens staat aan gegeven dat de Kon HFC ten dode gedoemd is of gedurende de bouw van een gegraven tunnel totaal ‘op de schop’ moet en daarna sterk gereduceerd is vanwege voorsorteerstroken voor aansluiting op kruispunt Wagenweg en Westelijke Randweg. Ook staat niet vermeld dat er in de Van Oldenbarneveldtlaan waarschijnlijk huizen en het Vredenhoftheater gesloopt moeten worden en dat de overblijvende bewoners vergast zullen worden op een continue verkeersstroom voor hun deur. Daarnaast wordt de Wagenweg volgens het rapport drukker en vermindert de luchtkwaliteit nog meer. Oost-West verkeer naar Zandvoort loopt weliswaar later, maar even hopeloos vast via Wagenweg/Zandvoortselaan. In de korte en lange variant zal het Zuidoostelijke deel van de Haarlemmerhout ook op de schop moeten wanneer gekozen wordt voor de (veel goedkopere) gegraven (en niet de geboorde) tunnel.
Koprtom, investeren in openbaar vervoer – bijv.light rail over oude trambaan – lijkt me een beter optie dan telkens maar weer voorrang geven aan autoverkeer dat, mede door de bezetting van meestal maar een persoon per auto, een buitengewoon inefficiente vervoerswijze is, nog afgezien van de schade aan milieu, sportcultuur, natuur en persoonlijke eigendommen.
Wij, bewoners van Linnaeuslaan 2 zijn groot voorstander van het plaatsen van bladkorven.
In de herfst ligggen troittoir en weg vol met bladeren die ook het riool verstoppen.